Мотрења Јорга Сефериса

Микена

Пружи ми руке, пружи ми руке, пружи ми руке.

Видео сам у ноћи

оштар врх брда

видео сам поље крај њега натопљено

светлошћу невидљивог месеца

Видео сам, окренувши главу,

црно нагомилано камење

и мој живот напет као струна

почетак и крај

тај крајњи тренутак:

моје руке.

 

Тоне свако ко год покрене големо камење:

камење то сам ја покретао колико год сам могао

камење то сам волео колико год сам могао

камење то, моју судбину.

Израњавила ме сипствена земља

измућила ме сопствена кошуља

осудили ме моји сиптвени богови,

камење то.

 

Знам да не знају, али ја који сам

прошао толико пута

путем од убице до жртве

од жртве до казне

и од казне до другог убитства,

пипајући

неисцрпни порфир

оно вече у повратку

када су ериније почеле да шиште

у оскудној трави –

видео сам змије склупчане с гујама

сплетене над злим нараштајем

нашом судбином.

 

Гласови из камена иза сна

дубљи овде где се свет смркава,

сећање на патњу укорењено у ритму

који су по земљи ударала стопала

заборављена.

Тела утонула у темеље

другог времена, нага. Очи

упрте, упрте, на белег

који и поред најбоље воље не можеш да издвојиш:

душа

која се бори да твоја душа постане.

 

Ни ћутање чак више није твоје

на овом месту где је престало окретање жрвња.

(октобар 1935)

(превела Ксенија Марицки-Гађански)

 

Митска историја

XVIII

Жао ми што сам пустио да ми кроз прсте протече

широка река

а да не попијем ни кап.

Сада тонем у стену.

Мали бор на црвеној земљи

једино ми је друштво.

Све што сам волео нестало је са кућама

које су биле нове прошлога лета

а срушио их је јесењи ветар.

 Модерно светско песништво II, прир. Раша Ливада, Београд, Просвета, 1983

Оставите одговор

